4 tricks til at få mere ro om natten

Som mennesker kan vi ikke klare os uden den rette mængde søvn. Uden søvn mister vi vores energi, koncentration, hukommelse og i sidste ende også vores gode humør.

For lidt eller for dårlig søvn kan derudover også skade vores fysiske velbefindende, hvis problemet bliver alt for udpræget. Man kan få mere ro om natten på forskellige måder, og der findes mange tips og tricks, man kan afprøve, for at få en bedre nattesøvn.

Dyne og madras

En god søvn hænger først og fremmest sammen med de praktiske omstændigheder. En dårlig madras eller hovedpude kan ødelægge en hel nattesøvn, og det kan være frustrerende at vende og dreje sig i timevis. Det kan derfor være en rigtig god idé at investere i en ny madras, der passer bedre til ens ryg og behov.

Også en kugledyne kan være et rigtig godt køb for dig, der har svært ved at falde til ro. Kugledyner indeholder lidt ekstra vægt, som kan være med til at få kroppen til at slappe af efter en lang dag med mange indtryk. Derudover kan kugledyner også forbedre ens mentale helbred, idet de giver tryghed og mindsker risikoen for angst hos mange mennesker.

Dagligdagens forstyrrelser

Praktisk set er det selvfølgelig også vigtigt at slukke for sine tekniske apparater, så man ikke vækkes af mobilnotifikationer eller forstyrrende ringetoner. Det er derfor et godt tip at få de fleste ærinder og hverdagsopgaver overstået, før man lægger sig til at sove, så man med god samvittighed kan lægge sig til at sove. Det kan hjælpe, hvis man sikrer sig, at der er ro og orden i huset, før man lægger sig til at sove. Det er selvfølgelig urealistisk at få ordnet det hele, men det kan hjælpe, hvis man gør nogle ting med det samme i stedet for at vente med dem til den næste dag. Det er også et godt tip at begynde med at skrive huskelister, så man ikke glemmer vigtige aftaler og deadlines.

Det mentale

Selvom man kan tage højde for en masse praktisk, skal der også være styr på det mentale, når man lægger sig til at sove. Ellers kan tankerne og bekymringerne tage overhånd i ens hovede og gøre det svært for personen at falde til ro. For at få styr på sin tankegang og modarbejde sygelige mønstre kan man med fordel dykke ned i meditation og yoga. Ved at beskæftige sig med mindfulness før sengetid kan kroppen og sindet køre ned i gear og forberede sig på søvnen.

Aftenritualer

For at få sit hovede til at slappe rigtig af, kan man med fordel indføre et hyggeligt aftenritual før sengetid, hvor man drikker en god kop te i ro og fred eller tager et dejligt karbad, der kan gøre kroppen sengeklar. Det er de små, hyggelige ting, der gør den største forskel. Selvom det kan være en lang proces at nærme sig en bedre søvn, vil det være det hele værd, når man endelig kan føle sig udhvilet og frisk, når man skal stå op om morgenen.

Like this article?

Del på facebook
Share on Facebook
Del på twitter
Share on Twitter
Del på linkedin
Share on Linkdin
Del på pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment